فروش

الگوی دنباله دار به دنبال فروش کسب و کار رسانه ها شکل گرفت. این الگو تمرکز بر تعداد زیادی از محصولاتی دارد که به میزان اندکی به فروش می رسند. کریس اندرسون با ابداع الگوی دنباله دار این مفهوم را رسانید که فروش چه میزان از اقلام کم فروش، درآمدی مساوی یا حتی بیشتر از درآمد ناشی از اقلام پرفروش را ایجاد می کند. وی با مطرح نمودن سه انگیزه اقتصادی همگانی شدن ابزارهای تولید، همگانی شدن توزیع و کاهش شدید هزینه های جستجو برای اتصال عرضه به تقاضا این الگو را به واقعیت نزدیک نمود.

مثال هایی از مفهوم الگوی دنباله دار

  • شرکت نت فلیکس که کارش اجاره آنلاین فیلم های ویدیویی بود، به سراغ اعطای مجوز به تعداد زیادی از فیلم های کم فروش با مخاطب خاص رفت. در حالیکه هر فیلم کم فروش گهگاه اجاره داده می شد، مجموع درآمد حاصل از کاتالوگ گسترده فیلم های کم فروش با مخاطب خاص نت فلیکس با رقم مربوط به کرایه فیلم های پرفروش و پر سرو صدای خود رقابت می کرد.
  • سایت موفق مزایده آنلاین ای.بی موفقیتش بر پایه تعداد زیادی از حراج گرهایی است که مقادیر اندکی از اقلام کم فروش را می فروشند و می خرند.
  • لولو دات کام نیز با سایتش تمامی افراد را قادر به چاپ کتاب نمود. مدل این کسب و کار نویسندگان غیرحرفه ای که مخاطبان آن ها حفره های بازار (قسمت های خاص و کوچک) هستند را به بازار معرفی می کند. این سایت ابزار ساخت، چاپ و توزیع کار را به نویسنده داده و اینگونه فرد تنها در پاسخ به سفارشات حقیقی خود تعداد چاپ کتاب هایش را مشخص می کند و هیچ محصولی بی نتیجه نمی ماند.
  • شرکت لگو که از سال ۱۹۴۹ ساخت بلوک های سازنده معروف خود را آغاز کرد، در سال ۲۰۰۵ شروع به آزمایش محتوای تولید شده توسط کاربران نمود. لگوفکتوری این امکان را به مشتریان داد تا بتوانند همه عناصر مد نظر خود را ابداع و طراحی کرده و آن را به اطلاع عموم رسانیده و به فروش برسانند. کاربران دیگر هم درخواست های خود را طراحی نموده و آن را سفارش دهند. و اینگونه مجموعه های طراحی شده توسط کاربران در این شرکت باعث توسعه خط محصولی شد که پیش تر تنها بر تعداد معدودی از بسته های پرفروش متمرکز بود.

 

 

2 ديدگاه

افزودن دیدگاه